(Waarom) blijven studenten weg van de HAN-campus?

SAM Studentenpanel

Wegblijvende studenten na de lockdowns. Berichten hierover stapelen zich op in de media. We vroegen de studenten van ons panel of die trend ook terug te zien is in de HAN-collegezalen en -kantines. Zo ja, hoe verklaren ze dat? Of hebben ze hier helemaal geen zicht op, omdat ze zelf nauwelijks nog op de campus komen?

Bram Lammers, tweedejaars Pedagogiek:

“Met dit lekkere weer zie ik daar niet veel van terug aan de HAN: er zijn veel studenten op school, vooral buiten. Wel weet ik dat er in mijn klas een aantal studenten niet naar de campus gaat. Of zij die echt mijden, dat durf ik niet te zeggen. Na corona is het voor studenten sowieso wennen om alles als ‘vanouds’ mee te maken. Zelf probeer ik wel weer zoveel mogelijk op de campus te zijn, omdat ik hier beter kan studeren. Verder is het naar mijn mening te rustig op school, nu de medewerkers volgens een thuiswerkregeling werken.”

Lisa Hewett, derdejaars Lerarenopleiding Engels:

“Dit schooljaar ben ik zelf weinig op de HAN geweest; ik had maar vier uur in de week les en inmiddels volg ik in het buitenland mijn minor. In mijn klas was er veel afwezigheid. In coronatijd zijn mensen gaan inzien dat op en neer reizen voor soms maar anderhalf uur les niet erg zinvol is. Vaak voelden mijn colleges als tijdverspilling; ze hadden evengoed online kunnen plaatsvinden. Daar komt bij dat veel studenten in de afgelopen periode (méér) gezondheidsproblemen hebben gekregen, fysiek of mentaal. Dat maakt het voor hen moeilijker om naar de campus te gaan. Zeker wanneer er — zoals nu — geen hybride onderwijs aangeboden wordt. Dan is de keus om weg te blijven al gauw gemaakt. Als de meesten van ons in de laatste twee jaar immers iets geleerd hebben, dan is het wel dat je gezondheid voor alles gaat.”

Youri Langen, tweedejaars Communication & Multimedia Design:

“Dat veel studenten niet meer naar de campus komen, merk je absoluut. Je ziet onder studenten een meer individualistische houding. Zij zoeken minder het contact op met elkaar, simpelweg omdat dit een stuk minder nodig is. Zelf vind ik het prettig om op de campus te zijn. De reden daarvoor is dat ik sterk de behoefte heb om mijn studie- en privéleven zoveel mogelijk gescheiden te houden. Bovendien helpt mij mijn aanwezigheid op de HAN om meer gedaan te krijgen op een dag. Mooie bonus daarbij is de sociale interactie met de mensen die wel nog op de campus komen.”

“Op de HAN krijg ik méér gedaan op een dag. Mooie bonus is de sociale interactie met de mensen die wel nog op de campus komen”

Louisa Tumiwa, eerstejaars Master Social Work:

“Zelf ervaar ik het niet zo dat studenten wegblijven. Dit komt waarschijnlijk vooral doordat ik vaak op de Kapittelweg in Nijmegen ben. Daar is het erg druk. In Arnhem heb ik geregeld vergaderingen. Op de campus daar oogt het wel wat leger dan vóór de lockdowns. Persoonlijk vind ik het fijn om alle overleggen fysiek bij te wonen; ik ben dus erg blij dat dit nu gewoon weer kan!”

Studeer jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Studentenpanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.