Elise kookt voor SAM: Riso pasta met spinazie en feta

De seizoensgroente die Elise voor deze maand in haar nieuwe kookvideo heeft gekozen is spinazie: “Spinazie draagt bij aan de ontwikkeling van spieren, verhoogt het helend vermogen van ons lichaam en geeft een boost aan ons metabolisme.”

Wat moet erin?

15 gram basilicum
600 gram spinazie
150 gram Griekse feta
690 gram tomaten gezeefd passata basilicum
300 gram De Cecco Riso nr 74
80 gram pancetta

Hoe maak je het?

1. Verwarm een bakpan zonder olie en bak hierin de plakjes pancetta in 3 minuten krokant.
  2. Laat deze uitlekken op keukenpapier en voeg de riso toe aan de pan met het achtergebleven bakvet. Bak dit in 1 minuut.
  3. Voeg de passata basilica hieraan toe en zet het vuur laag. Kook het geheel in 13 tot 15 minuten waarbij je af en toe even roert.
  4. Voeg na ongeveer 8 minuten handje voor handje de spinazie toe. Als de spinazie is geslonken kun je het volgende deel toevoegen. Herhaal dit tot alle spinazie in de pan zit.
  5. Breng het geheel op smaak met peper en zout.
  6. Snijd de basilicum fijn of laat het in hele blaadjes en verstrooi het over de riso.
  7. Verkruimel de feta boven de riso en top af met de knapperige plakjes pancetta.
  8. Eet smakelijk!

Eerdere recepten van Elise voor SAM

Street taco’s met bloemkool
Kip teriyaki met broccoli
Plaattaart met witlof en brie
Spicy boerenkool met noodles

Elise Hendriks is 19 jaar en studeert Food & Business op de HAN. Speciaal voor SAM bedenkt ze elke maand een recept met een seizoensgroente. Hiermee hoopt ze haar medestudenten meer inspiratie te geven om gezond, goedkoop en vooral lekker te koken.