Elise kookt voor SAM: Street taco’s met bloemkool

“Voor de maand mei staat bloemkool centraal. Deze groente zit bomvol vitaminen en mineralen. Hier krijg je energie, sterke tanden, een mooie huid en glanzend haar van. Gooi die bloemkool daarom maar snel in je winkelmandje!

Als je snel en makkelijk dat zomergevoel op tafel wilt zetten moet je deze ‘bloemkool street taco’s’ maken! Alles snijden, daarna de bloemkool in de oven en terwijl je wacht, lekker van het zonnetje genieten.”

Tip: zet alles in losse bakjes op tafel en laat iedereen z’n eigen taco maken.

Bloemkool street taco’s

2 el rode ui in zoetzuur
1 grote bloemkool
1 zakje taco kruiden
1 theelepel gemalen komijnzaad
1 theelepel gerookte paprikapoeder
2 avocado’s
2 el mayonaise
1 limoen
8 maïstortilla – street taco’s
1 tomaat
2 rode punt paprika’s

Zo maak je het:

1. Verwarm de oven voor op 230 graden en bedek een bakplaat met bakpapier.
  2. Snijd de bloemkool in roosjes, de tomaat in blokjes, paprika in blokjes en een halve avocado in plakjes.
  3. Doe in een grote kom de bloemkoolroosjes en voeg de tacokruiden, komijnzaad, gerookte paprikapoeder en flink wat zout en peper hieraan toe. Schud de inhoud van de kom goed door elkaar, zodat ieder roosje goed gekruid is.
  4. Verdeel de gekruide bloemkoolroosjes over de bakplaat en het rooster in de voorverwarmde oven voor 20-25 minuten. Draai ze halverwege een keer om.
  5. Voeg ondertussen de rest van de avocado, de mayonaise en het sap van 1 limoen toe aan een maatbeker. Pureer met een staafmixer tot een gladde saus.
  6. Bereid de maïstortilla’s volgens de verpakking en vul ze daarna met de bloemkool, tomaat, avocado, rode paprika, zoetzure rode ui en top af met avocadosaus.
  7. Eet smakelijk!

KOSTPRIJS: € 3,50 PER PERSOON

Bekijk hier het vorige recept van Elise: kip teriyaki met broccoli.

Over de kok:

Elise Hendriks is 19 jaar en studeert Food & Business op de HAN. Speciaal voor SAM bedenkt ze elke maand een recept met een seizoensgroente. Hiermee hoopt ze haar medestudenten meer inspiratie te geven om gezond, goedkoop en vooral lekker te koken.