Paasviering

Zijn al die vaste, vrije, christelijke feestdagen nog wel van deze tijd?

SAM Medewerkerspanel

Is het nog wel van deze tijd om zo veel vaste vrije dagen op te hangen aan christelijke feestdagen als tweede paasdag of Hemelvaart? Hoe ziet ons medewerkerspanel dat? Vinden ze het Suikerfeest of Divali betere kandidaten? Of hoeven die vaste vrije dagen voor hen sowieso niet?

Mariëlle Verhoef-Van Lier, onderzoeker Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs:

“Zelf ben ik niet religieus. Vandaar dat ik die christelijke feestdagen vooral beleef als vastgestelde vrije dagen. Alleen kerst heeft voor mij meer betekenis, vanwege de bijbehorende tradities. Maar verder zou ik het best vinden als die vaste dagen plaats maken voor zelf te kiezen vrije dagen. In een samenleving met zulke verschillende culturele en religieuze achtergronden valt de nadruk op christelijke feestdagen toch een beetje uit de toon. Wel ben ik er voorstander van om 5 mei tot nationale feestdag uit te roepen. Want het belang van leven in vrijheid is en blijft het waard om steeds herinnerd en gevierd te worden, los van religie of cultuur.”

Joost Wanders, autisme-ambassadeur:

“We leven in een multiculturele samenleving. Het is dus eigenlijk niet logisch dat we vasthouden aan alleen de christelijke feestdagen. Maar we kunnen niet alle feesten van alle geloven als vrije dagen vastleggen. Want dan blijft er geen werkdag meer over. Misschien is een flexibele kalender een idee, waarbij je zelf mag bepalen wanneer je vrij neemt? Zelf zou ik dan waarschijnlijk doorwerken tijdens vrijwel alle huidige feestdagen. Dit soort dagen zit namelijk doorgaans vol met verplichtingen rond familie of vrienden. Door mijn autisme beleef ik deze dagen vaak als nerveus makende gelegenheden boordevol prikkels, die ik eigenlijk liever oversla.”

Ik wacht op het tijdperk ‘open up new horizons’, met een keur aan vrije dagen, waar dan ook de mijne tussen zit”

Nabila Zinad, hoofddocent Social Work, academieregisseur en grenswerker:

“Mijn dochter zei laatst: ‘Weet je mam, op school is er totaal geen aandacht voor de ramadan. Zelfs bij Levensbeschouwing vind je nergens in de lesstof een hoofdstuk over de Islam. Maar voor de toets moet ik wel de christelijke en ook joodse vieringen kennen.’
Inmiddels ben ik zo ‘aangepast’ dat ik mijn schouders erover ophaalde. Als je van kinds af telkens dit perspectief voor de neus gehouden krijgt, ga je het op den duur als onbetwistbare waarheid aannemen. De mensen voor wie niets op de kalender staat, hebben ermee leren leven. Want wat is het alternatief? Je steeds weer opnieuw moeten invechten? Nope! Ik wacht wel op het tijdperk ‘open up new horizons’, met een keur aan vrije dagen, waar dan ook de mijne tussen zit.”

Renske Verhoeven, docent Verpleegkunde en wijkdocent, Minor Technology meets Health:

“Als docent raadpleeg ik geregeld het HAN-jaarrooster. Dan zie ik vaak die vaste vrije dagen staan, gestoeld op het christelijke geloof. In deze tijd en samenleving ervaar ik ze steeds meer als vreemde eenden in de bijt. In mijn persoonlijke kring en zeker ook in mijn klassen is diversiteit in culturele en godsdienstige achtergronden eerder regel dan uitzondering. De normaalste zaak van de wereld ook. Graag bespreek ik in de klas de betekenis van de ramadan. Of een joodse student vertelt over de Pesach en hoe belangrijk dat voor hem en zijn familie is. Net zo goed komen atheïsme of verstoten worden door het geloof aan bod. Vanuit historisch perspectief begrijp ik de insteek van de vrije dagen vanuit christelijke traditie en geloof. Maar willen we echt toe naar culturele diversiteit en inclusie, dan moet de keus óók kunnen vallen op feestdagen uit andere godsdiensten en culturen.”

Ruud Kroes, docent Social Work:

“Kortgeleden nog stond ik voor een klas met driekwart moslimstudenten. Wat moeten zij aan met al die christelijke feestdagen? Een recente inventarisatie onder medewerkers legde bloot dat we als HAN nogal beroerd scoren als het gaat om diversiteitsbeleid (bron: Scienceguide, 29 maart 2023). Dan lijkt me dit een mooie kans om daar verbetering in aan te brengen. Zou het niet mooi zijn om een paar gezamenlijke feestdagen te hebben? Kerst en het Suikerfeest, bijvoorbeeld. Verder is het misschien mogelijk om medewerkers en studenten een paar flexibele feestdagen te laten opnemen passend bij ieders eigen achtergrond. Lastiger te organiseren? Vast. Maar het sluit wel beter aan bij de moderne maatschappij, waarin minderheden, opgeteld, steeds vaker de meerderheid vormen.”

Werk jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Medewerkerspanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.

Meer edities lezen van het SAM Medewerkerspanel? Dat kan hier!

Maaike

Wat een toffe discussie, die vraag brandt al heel lang op mijn lippen! Bij wie kunnen we deze vraag doorpakken? In de politiek of bij/ via het CvB van de HAN?

likes Reageer

Leslie

Het is inderdaad op z'n minst vreemd dat in een multicultureel land als Nederland feestdagen die internationaal gevierd worden niet op de kalender staan. Temeer als je bedenkt dat het percentage mensen dat nog gelooft, al jaren terug loopt. Voor de HAN is het helemaal vreemd, gezien we ons ook (actief) profileren als een school voor internationale studenten. Wat mij betreft zouden we er best wat vrije dagen bij mogen hebben, we hebben er het minste vergeleken met andere landen in Europa. En waarom dan niet een aantal dagen die niets met het Christendom te maken hebben?

likes Reageer