Robot toont een model van hersenen

Gaat AI straks ook jouw baantje inpikken?

SAM Medewerkerspanel

Kunstmatige intelligentie gaat werktaken overnemen en functies overbodig maken. Ook bij de collega’s uit het SAM Medewerkerspanel? Welke van hun huidige taken zou AI – evengoed of beter – kunnen afhandelen? En vrezen ze dat AI straks hun baan zal uitfaseren?

Hanneke Bulten, eindredacteur HAN.nl:

“AI gaat zeker een rol spelen in mijn werk als eindredacteur. Ik zie ChatGPT als een tool waar redacteuren vroeg of laat mee gaan experimenteren. Om snel informatie te verzamelen, of om een opzet voor een tekst te maken. Of misschien helemaal niet, omdat de lol van het schrijven er dan af is. Ik ben ook nieuwsgierig of je het gebruik van zo’n tool terugziet in teksten. En hoe het eindredactie makkelijker kan maken, bijvoorbeeld door tekst in de HAN-brandvoice te zetten. Ik zie wel kansen! Of het ook leuker wordt? Geen idee.”

Tess de Hoogh, procescoördinator Student Support Center:

“AI speelt al een grote rol in een van mijn aandachtsvelden als projectcoördinator: marketingcommunicatie. Natuurlijk heeft inzet van AI voordelen, zoals bij SEO tools en live chat-software. Marketingcommunicatie draait echter om veel meer dan alleen data. Wie weet zal op een dag AI alle data-driven marketing gaan doen. Maar dan nóg: een geslaagde marketingcommunicatiecampagne maakt ook gebruik van inzichten uit de sociologie, de psychologie enzovoort. En dát is voor AI nog te moeilijk. Ook daarom ben ik niet bang dat AI mij in mijn werk gaat vervangen. Wel zie ik dat AI toegevoegde waarde heeft: van tijd- en kostenbesparing tot betere resultaten.”

Expliciete, directe instructie van een docent is onmisbaar

Rody Middelkoop, hoofddocent HBO-ICT en teamcoördinator Software Development:

“Het onderwijs verliest zich in trends als zelf-ontdekkend lerend, op (vreselijke) leerpleinen of in andere ‘prikkelrijke omgevingen’. Juist beleidsmakers en bestuurders die nooit voor de klas hebben gestaan, hollen hypes achterna. Onderwijs zien ze primair als kostenpost. Studenten sturen ze met kluitjes in het riet als: ‘Dat vind je op internet’ of ‘Vraag maar aan ChatGPT’.
Maar zolang studenten nog onvoldoende weten – om goede vragen te stellen én hun voordeel te doen met de antwoorden – zolang is expliciete, directe instructie van een docent onmisbaar. Een docent die van elke student weet waar die staat, en wat de beste volgende stap is.
AI-programma’s zijn nu vooral stochastische papegaaien; handig als je precies weet wat je moet vragen en genoeg kennis hebt om iets met het antwoord te doen. Docenten hebben zoveel méér te bieden dan dat.”

Joost Wanders, autisme-ambassadeur:

“Hier ben ik eigenlijk totaal niet mee bezig. Natuurlijk hoor ik het op het nieuws, maar verder wacht ik het wel af. Voor nieuwe ontwikkelingen ben ik altijd huiverig. Wat dat aangaat behoor ik echt tot de laatste twee van de vijf categorieën uit het innovatie- en adoptiemodel: innovatoren, pioniers, voorlopers, achterlopers en achterblijvers. Ik volg pas als iedereen er al jaren mee werkt; ik kan niet tegen onzekerheid en ik houd niet van veranderingen. In dat opzicht ben ik misschien wel precies wat mensen bij autisme verwachten: iemand die vasthoudt aan patronen, gewoontes en zekerheden.”

Werk jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Medewerkerspanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.

Meer edities lezen van het SAM Medewerkerspanel? Dat kan hier!