Gooi jij het dit nieuwe studiejaar over een (heel) andere boeg?

SAM Medewerkerspanel

Heb je in de luwte van de zomervakantie inspiratie kunnen opdoen? Ben je tot nieuwe inzichten gekomen? Wat ga je vanaf nu (helemaal) anders aanpakken? SAM vraagt het aan de medewerkers uit ons panel.

Mariëlle Verhoef-Van Lier, onderzoeker Lectoraat Beroepspedagogiek:

“Al vanaf mijn vierde jaar leer en werk ik (met een korte onderbreking) in het onderwijs. Daardoor ben ik haast als een Zwitsers uurwerk ingesteld op het ritme van een studiejaar. September voelt voor mij meer als ‘nieuwjaar’ dan het échte nieuwjaar – hoewel ook de kerstvakantie voor mij een periode van bezinning is. Daarom maak ik niet één maar twee keer per jaar de balans op. Vaak borrelen er dan nieuwe plannen in mij op. Ditmaal heb ik besloten om een serieuze fotografieopleiding te gaan volgen. Een droom sinds jaar en dag. Een nieuw hoofdstuk in de maak, wie weet waar het toe leidt.”

Tess de Hoogh, procescoördinator Student Support Center:

“Mijn vakantie was vol afwisseling en avontuur: van Gran Canaria ging het naar Noord-Ierland, waarna ik uiteindelijk in Berlijn belandde. Precies zo divers en avontuurlijk als mijn vakantie verliep, zo verloopt mijn werk voor het Student Support Center drie weken na de vakantie nog steeds. We vervolgen vol energie de weg die we vorig jaar met z’n allen zijn ingeslagen. Waar we toen, af en toe met moeite, passen zetten op een smal zandpad (Gran Canaria), lopen we nu op een mooie maar grillige kustweg (Noord-Ierland). Verderop dit jaar hopen we onze tocht te vervolgen op een overzichtelijke, brede boulevard (Berlijn). Ga ik komend studiejaar heel nieuwe wegen inslaan? Nee, dat niet. Maar we gaan zeker weer werken aan de weg, onze weg van het Student Support Center. En privé? Mijn volgende reisavonturen staan al weer op de kalender!”

Ik wil me minder ergeren en meer richten op leuke dingen. Na één werkdag liep dat al spaak. Maar het studiejaar is nog lang”

Rody Middelkoop, hoofddocent HBO-ICT en teamcoördinator Software Development:

“Als onderwijsontwikkelaar van een HBO-ICT-afstudeerprofiel waar we vanaf schooljaar 2024-2025 mee gaan werken, ben ik de laatste tijd druk in de weer geweest met ‘formatief handelen’. Volgens veel collega’s ‘gewoon een kwestie van goed lesgeven’. Maar in de praktijk is het best lastig om in elke les te weten hoe ver iedere student is met de lesstof. We nemen daar in de toekomst veel meer tijd voor tijdens de contacturen. Hierdoor zullen studenten de lesstof meer dan nu buiten de contacturen op moeten doen en wordt huiswerk nog belangrijker. Bovendien leren we op dit moment studenten wat goed (genoeg) is voor een opdracht, via lijsten met beoordelingseisen. In plaats daarvan zullen we overgaan op het gebruik van representatieve voorbeelden. De door onszelf opgezette docententraining stelt mij nu al in staat om in de lessen van het huidige curriculum met kleine aanpassingen grote stappen vooruit te zetten. Hoe? Onder meer door met enkele collega’s onze routines voor onze gedeelde klas op elkaar af te stemmen en deze door te nemen met de klas. Zo plukken we nu al de vruchten van een andere werkwijze!”

Joost Wanders, autisme-ambassadeur:

“Ik had me voorgenomen om me op mijn werk minder te ergeren aan van alles en nog wat en minder in discussie te gaan. Tegelijkertijd wilde ik me meer focussen op dingen die ik leuk vind, waar ik wél energie van krijg. Na één werkdag merkte ik al dat dit niet lukte. Ik val, zo moet ik onderkennen, direct terug in vaste (verkeerde?) patronen. En ook de organisatie laat zich niet zomaar veranderen. Het gaat me niet makkelijk af om me ergens bij neer te moeten leggen. Maar soms moet ik dat toch proberen, vind ik. Voorlopig is er van mijn voornemens niet veel terechtgekomen, maar het schooljaar duurt nog lang.”

Werk jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Medewerkerspanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.

Meer edities lezen van het SAM Medewerkerspanel? Dat kan hier!