Jaaroverzicht 2022 SAM Studentenpanel

SAM Studentenpanel: jaaroverzicht 2022

Elke maand vragen we de studenten uit ons panel om hun mening. Over het onderwijs, de HAN, de wereld en het (studenten)leven. Dat levert een rijkdom aan rake observaties op. Daarbij durven ze ook zelf voor de spiegel te gaan staan. Heb je dit jaar edities gemist? Haal dan hier gauw de schade in.

Q&A: Hoe (on)gezond leef jij het studentenleven?
De feestmaand staat voor de deur en daarmee een overdaad aan snoep, lekker eten en drank. Om in het nieuwe jaar met goede voornemens als Dry January de boel ‘recht te trekken’. SAM is nieuwsgierig: hoe gezond leef jij het studentenleven? Drie HAN-studenten vertellen openhartig over sport, voeding, slaap en alcohol.

Provocerende politici: weerwoord geven of weglopen?
Nederlandse parlementariërs die Poetin een viriele prachtvent vinden, suggereren dat Kaag een spion is of telkens moslims bashen. Wat moet je ermee aan in de Tweede Kamer? De woordenstrijd aangaan of hun juist het woord ontnemen? Ze uit het parlement bannen of zelf de Kamer uitlopen? Een andere aanpak misschien? Wat zouden onze HAN-studenten zélf doen als zij Kamerlid zouden zijn?

“Ik besteed gemiddeld vier uur per dag aan Insta, Snapchat, Pinterest en TikTok”
Hoeveel tijd slurpt social media op? Welke influencers volg je, en zijn het aantal likes nog belangrijk? Deze HAN-studenten vertellen open en eerlijk over hun social media-gebruik.

Bijna 10 procent inflatie: pas jij je vakantieplannen aan?
Je betaalt je tegenwoordig blauw in de supermarkt, tijdens het shoppen en bij de pomp. Wat doe je deze zomer: minder terrasjes? Je vlucht annuleren? Festivals overslaan? Of denk je na twee jaar corona: ik ontzeg mezelf he-le-maal niks meer! Dan maar rood staan.

Studeren en dan cashen?
Hoe belangrijk vinden HAN-studenten hun salarisvooruitzichten? Zijn ze gaan studeren om te cashen? Of zien ze geld verdienen eerder als een prettige bijkomstigheid? Eén ding is helder: er zitten welgeteld nul goudzoekers en geldwolven in ons panel.

(Waarom) blijven studenten weg van de HAN-campus?
Wegblijvende studenten na de lockdowns. Berichten hierover stapelen zich op in de media. We vroegen de studenten van ons panel of die trend ook terug te zien is in de HAN-collegezalen en -kantines. Zo ja, hoe verklaren ze dat? Of hebben ze hier helemaal geen zicht op, omdat ze zelf nauwelijks nog op de campus komen?

Boekenweek: dringend lezers gezocht
Het is Boekenweek. Maar of er iets te vieren valt? Ontlezing dunt de schare lezers stelselmatig uit. Vooral jongeren haken massaal af. Hoe zit dat bij onze HAN-studenten? En als er toch boekenwurmen bij zijn: welk meesterwerk raden ze absoluut aan?

Studeer jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Studentenpanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl

Alle reacties (0)